Belajar Forex dengan saya

Tuesday, December 29, 2015

LAKUKAN 2 KERJA, SETUJU ATAU TIDAK?

LAKUKAN 2 KERJA  UNTUK TAMPUNG KOS SARA HIDUP
Saya terbaca artikel kenyataan Seorang Menteri Persekutuan yang menyarankan agar rakyat di Negara ini melakukan 2 kerja dalam seharian bagi menampung kos sara hidup yang semakin meningkat.
Ramai komentar di Facebook menyatakan pandangan,kritikan serta komen mengenai saranan menteri berkenaan. Saya secara peribadi masih tertanya-tanya apakah rasionalnya menteri tersebut mengeluarkan kenyataan sedemikian? Tidak beliau peka terhadap kemarahan rakyat terhadap perlaksanaan GST yang masih memerlukan penambahbaikan? Malah kos sara hidup rakyat meningkat ekoran harga barangan keperluan yang semakin meningkat. Tidak kita samaada apapun status jawatan menteri berkenaan, ianya telah menimbul pelbagai reaksi rakyat yang sekaligus mencerminkan persepsi negatif terhadap beliau. 
Justeru itu diharapkan agar menteri berkenaan memikirkan semula saranan tersebut.

Berikut adalah salah satu artikel yang mana MTUC menyarankan agar menteri berkenaan menarik balik kenyataan tersebut.

 
Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Ahmad Maslan telah menerima kritikan kerana mencadangkan golongan berpendapatan rendah perlu bekerja pada dua pekerjaan untuk menyara hidup.

Malaysia Kongres Kesatuan Sekerja (MTUC) Setiausaha Agung N Gopal Krishnam mengutuk cadangan yang dilaporkan di Astro Awani Sabtu lepas, berkata kerajaan sebaliknya perlu mencadangkan strategi untuk meningkatkan pendapatan.

"MTUC adalah kuat berpendapat bahawa cadangan itu bukan satu idea yang membina untuk membawa.

"Sebaliknya, MTUC mahu kerajaan memikirkan semula pendekatan dan merangka strategi-strategi yang berkesan untuk memastikan bahawa semua pekerja, tidak kira sama ada dalam sektor swasta atau awam, mempunyai pendapatan yang mencukupi untuk menyara diri dan keluarga mereka," kata Gopal dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Astro Awani, Ahmad berkata kerajaan menggalakkan yang sukar diperoleh ditekan rakyat Malaysia mengambil pekerjaan kedua.

"Saya rasa tidak salah (mempunyai dua pekerjaan) di Malaysia, walaupun kita mempunyai peraturan-peraturan, tetapi ia masih salah satu cara untuk menangani kenaikan kos sara hidup.

"Mereka boleh bekerja pada waktu pejabat (8:00-5:00) dan masih menjalankan perniagaan online mereka ... Selagi mereka mempunyai tidur yang cukup dan datang untuk bekerja.

"Mereka boleh menjalankan perniagaan mereka pada hujung minggu," saluran berita itu memetik Ahmad berkata.

Selain MTUC, timbalan menteri itu juga menerima cemuhan di ruang siber lebih laporan itu.

'Tidak menggalakkan moonlighting'

Gopal berkata, bekerja dua pekerjaan adalah satu amalan yang tidak sihat dan menggesa kerajaan untuk sebaliknya menggalakkan ia.

"Walau apa pun alasan yang diberikan oleh Ahmad Maslan, MTUC belives dalam penyelidikan yang menunjukkan mempunyai dua pekerjaan akan membawa kepada kesan negatif dari segi kesihatan dan produktiviti pekerja.

"Mereka tidak akan mempunyai masa yang berkualiti dengan keluarga mereka, dan jika ini berlaku, kita bimbang bahawa lebih banyak masalah sosial akan berlaku dalam jangka masa panjang.

"Jika kerajaan terus menggalakkan skim dua pekerjaan, ia akan menjejaskan produktiviti keseluruhan organisasi mereka bekerja untuk, dan negara keseluruhannya," kata Gopal.


 
 


 
 
 

No comments: