Belajar Forex dengan saya

Thursday, November 21, 2013

CADANGAN MELUPUSKAN KENDERAAN BERUSIA LEBIH 12 TAHUN DI NEGARA INI ADALAH TIDAK WAJAR! KAMI BANTAH!

Cadangan untuk menghadkan jangka hayat kereta pada pandangan saya adalah tidak wajar sama sekali.
Kita sedia maklum, kondisi kenderaan yang berusia lebih 10 atau 12 tahun ataupun lebih sememangnya tidak sama dengan kenderaan baru.
Akan tetapi tidak semua jenis kenderaan yang berusia lebih 10 tahun ke atas itu akan mempunyai kondisi yang teruk dari segi aspek keselamatan pemanduan, keupayaan enjin dan beberapa komponen utama yang lain.
Kondisi sesuatu kenderaan adalah bergantung kepada cara penjagaan pemiliknya. Jika pemiliknya peka terhadap komponen2 kenderaan yang perlu berada sentiasa dalam keadaan baik dan stabil,maka penyelenggaraan kenderaan tersebut mengikut jadual seharusnya dibuat. Ini akan memastikan jaminan serta kemampuan kenderaan tersebut berada di atas jalan.
Logiknya adalah, jika sebuah kenderaan baru memecut dengan kelajuan 110km/j dan kenderaan yang berusia lebih 10 tahun juga memecut dengan kelajuan yang sama, tidak mustahil pemandu yang menggunakan kenderaan baru itu tadi tidak cedera parah ataupun maut jika berlaku kemalangan. Apakah impak yang dialami pemandu kenderaan baru dengan kenderaan berusia lebih 10 tahun itu tidak sama?
Sebagai contoh kita bandingkan Proton Perdana V6 Lengkap dngan beg udara dan sistem brek ABS keluaran tahun 2003 VS Proton Preve 1.6 CFE Turbo lengkap dengan beg udara dan ABS keluaran 2013. Memecut dengan kelajuan 110km/j kemudian melanggar objek pegun seperti pokok. Apakah impaknya kepada pemandu kedua-dua kenderaan itu tidak sama?
Fikirkan.
Saya memberi pandangan bukanlah untuk menunjukkan kelemahan sesuatu cadangan yang dibuat oleh Kerajaan melalui wakil rakyat.Bagi saya cadangan itu tidak mustahil akan membebankan rakyat.
Beberapa pendekatan dan mekanisme terbaik dalam menangani isu kemalangan jalan raya atau yang berkaitan tidak seharusnya diselesaikan dengan membuat cadangan tanpa mengambil pendapat awam melalui suara ramai ataupun secara rawak melalui media massa.
Rakyat ingin melihat,cadangan perlaksanaan sesuatu dasar tidak kira peringkat bawah hingga ke peringkat antarabangsa, sedikit sebanyak impaknya akan dirasai oleh rakyat Malaysia.
Justeru itu, cadangan menghadkan jangka hayat kereta ini janganlah sampai dianggap sebagai cadangan ibarat "melepas batuk ditangga".
Rakyat kini dibebani kenaikan harga barang,minyak,bahan mentah,dll dan semuanya memerlukan peranan serta kebertanggungjawaban kerajaan untuk memastikan rakyat Negara ini tidak merempat di tanahnya sendiri.
Oleh yang demikian, saya sebagai salah seorang belia dan rakyat Malaysia menyarankan agar cadangan menghadkan usia kenderaan itu memerlukan kajian yang mendalam serta asas yang kukuh agar perlaksanaannya adalah untuk memudahkan rakyat dan bukannya menyusahkan rakyat.
Kerajaan ditubuh oleh rakyat, dan rakyat seharusnya mendapat keutamaan dalam apa2 dasar yang diputuskan.
1Malaysia,Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan.

No comments: